torsdag 29 januari 2009

Äntligen!!


Idag kom min favorittidning i brevlådan. Föräldrakraft som ges ut 6 gånger om året. Här kan du läsa lite mera om tidningen. En intervju med Lars Lööw just nu jobbar han på Samhall som direktör. Tidigare har han jobbat på FUB som jurist samt under många år var han Handikappombudsman. Ett citat från intervjun "jag är evigt tacksam för att C-F gav mig chansen"Likaså tycker jag som mamma till Moa vi är så tacksamma att vi också fick chansen. Han har också en son med Downs syndrom (som nu är 19år). Jag är mamma till Moa 11 år men jag brukar säga så här om Moa. Hon har språkstörning (hennes största hinder) utvecklingsstörning (tar lång tid att lära sig) sedan har hon också Downs syndrom. Säger jag att hon har Downs syndrom först då har hon redan fått en stämpel. Då är hon sådan. Men det är helt fel. Alla personer oavsett om det finns en funktionsnedsättning eller inte skall få samma möjlighet i livet. Men det är vi i omgivningen som måste hjälpa till att röja hinder som finns i vägen. Det är därför jag tycker att Karlstadmodellen är bra. Strukturerad språkträning behöver alla barn och speciellt barn med språkstörning. I tidningen finns också en artikel om Elisabet som numera måste ta hela ansvaret för hennes sons språkträning. Förskolan kan inte ställa upp. Detta är tyvärr verkligheten som många föräldrar möter ute på skolorna. Vi har inte resurser men det finns i alla dokument man skall utgå från varje barns behov. Tyvärr är det inte många föräldrar som orkar strida för att barnet skall få den hjälp som dom behöver. Ni kan läsa om Moa på hennes hemsida här. På bilden ser ni en clown som man kan jobba med ljuden (vokaler-konsonanter).

3 kommentarer:

  1. Alldeles riktigt, det är så lätt att få en stämpel! Det var en man som frågade mig igår om Felix kunde gå på vanlig förskola, det är väl så att folk vet inte vad ds innebär och vad en person med ds faktiskt kan åstadkomma här i världen!

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  2. Så rätt, människor har så lätt att sätta sin stämpel...och du den tidningen är en höjdpunkt att få läsa när den dimper ner i lådan...ha en trevlig kväll/ Lena

    SvaraRadera
  3. Det är verkligen en tidning som bara blir bättre!
    Längtar efter den varje gång. Ha en trevlig kväll själv /Maggan

    SvaraRadera